先日から「Japan’s secluded world of temples – 日本の人里離れた寺の世界」を読んでいます。

日本の人里離れた寺の世界


・「日本の人里離れた寺の世界」(1)
・「日本の人里離れた寺の世界」(2)
・「日本の人里離れた寺の世界」(3)
・「日本の人里離れた寺の世界」(4)
・「日本の人里離れた寺の世界」(5)

Entering Koya-san

いざ高野山へ

Although some pilgrims still walk the trails to Koya-san, most worshippers and tourists today arrive by coach, car or a rail trip that culminates with a five-minute cable car ride from the base of Koya-san 900m up the mountains to the town of the same name.
巡礼者の中には現在も徒歩で周る人もいるが、多くの参拝者や観光客はバスや車や電車でやって来て、5分ほどケーブルカーに乗り900mの山頂に達する。


culminate「(最高点、頂上、最高潮、絶頂)に達する、頂点を成す、~に終わる、南中する」。

Yet, in the past, pilgrims from all over Japan would have finished their journeys on the 21km Choishimichi trail before passing under the two-storey Daimon, a 25.8m-tall vermillion gateway built in 1705 that’s protected by muscular Kongorikishi deity statues on each side.
昔は、日本中から来る巡礼者たちがその旅を終えるには、1705年に建てられたニ体の金剛力士像が両脇を固める朱い二階建ての大門まで、21キロの町石道(ちょういしみち)を歩かねばならなかった。


two-storey「二階家、二階屋」。

However, just as the slopes of Mount Fuji were once off limits to women, and the sacred ground of a sumo ring is still, women were not allowed to enter the town of Koya-san until 1872.
だがかつては富士山が、また現在も相撲の土俵に女性は立ち入れないように、高野山も1872年まで女人禁制であった。

Just to the left of the Daimon is the trail that female pilgrims would have taken to one of the seven Nyonin-do halls that once skirted Koya-san: places from where they could worship without setting foot in Koya-san proper.
大門の左手には、当時敬遠されていた女性巡礼者たちが7つあるうちの一つ女人堂へと導かれる道があり、そこは彼女らが高野山に足を踏み入れることなく参拝する場所であった。


skirt「裾、スカート、~の周辺を通る、避けて通る、敬遠する、(問題等を)回避する」。


かつて女人禁制だった場所は、他にも例えば奈良の三輪山は1000年以上も、女性だけでなく「人の立ち入り禁止」でした。

個人的には昔の人がそう定めたのには、何か理由があってのことと思うので、女人禁制=性差別、みたいな印象はありません。

また現実問題、女性には毎月月経がありますので、血を厭う性質のある場所には行けない期間があるのですよね。

ある女性登山家の本を読んだとき、月経の時期は野生動物が血の匂いを嗅ぎつけて来やすいので、その事も考慮して登山日程を組むという話を目にしたことがあります。

昔の高野山なんて、それこそ山深くて危険もあったのではないかと。

なのでそうした事も、女人禁制の理由だったかもしれませんね。


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